Thursday, June 15, 2006

Bort med hutongerna!

Sa enkelt ar det. Dessa grander ar sadant som flera personer i turistgruppen envisas med att man borde bevara. Efter att ha gatt genom nagra bekvama skyskrapor och sett vad privat naringsliv kan astadkomma aven for ett hart styrt land som Kina, blir jag bara beklamd nar jag hor andra saga att dessa krangliga gator och omoderna hus borde finnas kvar. Bort med dem, och gor allt modernt! Det gamla kan man bevara i tempel, museer och liknande.

Zhang och jag hade en konversation om detta igar. Det blev lite sa har:
- Zhang, what do you think of hutongs?
- They must be demolished, they are hindrance to development.
- But don't you think they're beautiful?
- Beauty can't save a country, only development is hard reason.
Jag vet inte riktigt vad han menade med "hard reason" men spontant tycker jag nog han har ratt.

Idag ar sista dagen jag kommer att ha tid att skriva innan hemkomsten. Da ska jag sammanstalla mer foton, skriva ihop lite mer intryck och slutligen gora en lista har over god mat, trevliga platser att besoka och sa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home