Saturday, June 10, 2006

Forbjudna staden och Zhang

Idag var vi sa i Forbjudna Staden, ett stalle jag hort mycket trevligt om. Men nar vi val kom dit blev jag fundersam. Det var ju mest diverse tinnar och torn, lustiga tak och narmast identiska gardar och rum. Nej, efter att dett gatt cirka en halvtimme och guiden pratat om diverse sovrum och kammare for kejsaren var jag uttrakad. Har hade jag vantat mig nagot krakslottsliknande med manga olika vaningar och sa ar det bland det mest likformiga och platta man kan tanka sig.

Besvikelsen var stor. Jag papekade for guiden att det narmast ar falsk marknadsforing nar de pastar att detta ar nagot mystiskt och spannande. En del andra i gruppen blev irriterade sa jag fann for gott att lamna besoket tidigare och istallet ringa Zhang, som plotsligt fick forhinder igar.

Ikvall ska vi dock traffas och ata en traditionell kinesisk middag i Zhangs trakter, en stadsdel vid namn Fatou.

Zhang skickade mig den kinesiska versionen av mitt namn, som jag kan skaffa en namnstampel med. Det ser riktigt flott ut!



Nu undrar jag bara hur detta stavar till "Gunnar Spindelkrok". Vad ar tecknet for Gunnar? Hur aterger man mitt namn med en stiliserad bild? Det ska jag fraga Zhang om ikvall.

Imorgon ska vi for ovrigt till muren. Hoppas det blir roligare an det monotona palatset. Kejsaren maste haft en trakig tillvaro!

2 Comments:

Blogger puterman said...

Det tredje tecknet från höger ser ut lite som en spindel, och krokar finns det ju ett flertal, men hur de kan få något i det där till Gunnar förstår inte jag heller.

4:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hade inte ens nån guide då jag var där, det var faktiskt riktigt trist. Regnade gjorde det också. Muren (vi åkte till Sima Tai tror jag det hette) var en betydligt trevligare upplevelse. Det var faktiskt roligare att åka buss dit än att gå i Förbjudna Staden. Även om jag tror att den sistnämnda skulle varit ganska spännande att besöka då byggnaderna användes av människor.

8:48 AM  

Post a Comment

<< Home