Monday, June 05, 2006

Mosbricka

Igår kände jag ett sug över lite ordentlig mat igen, så jag gick till en närbelägen kiosk och beställde ett riktigt skrovmål - en rejäl mosbricka med grillad korv, torkad lök, bostongurka, chillisås och lite extra svartpeppar. När jag ändå passade på beställde jag också två korvbröd med räksallad, något som jag tidigare nämnt att jag uppskattar mycket.

Det irriterande var kioskägarens attityd. Han tittade inte bara snett på mig utan kallade mig "snabbmatskonnoasör" och frågade om jag levde på sådan mat. Jag betackade mig bestämt för denna frågas intrång i min privata sfär och sade det mest rättrådiga:
- Sköt Du Ditt, så sköter jag mitt!
Är dock övertygad om att denna snorkighet från mannen i kiosken berodde just på inköpet av korvbröden, som denna gång hamnade på 32 kronor (alltså 16 kronor á bröd).

Nu har jag dock min beskärda del av skinn på näsan så jag gick hem och avnjöt middagen i ett mycket muntert tillstånd.

Min Kinaresa närmar sig. På Älskade Beijing får man sig som man rekommenderat att köpa skinnskor. Ja, varför inte? Det var ett tag sedan jag köpte skor sedan sist. Och nu drar det verkligen ihop sig.

Nu ska jag läsa om vad man äter i Kina. Troligen är det inte korv och potatismos eftersom det inte riktigt gör sig för andra klimat.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ha ha, nej i Beijing gäller strimlat kött och inlagda grönsaker. Mne det är fantastiskt gott så jag tror att du kommer att gilla det!

6:34 AM  
Blogger Gunnar Spindelkrok said...

Det låter trevligt! Jag har tittat på Din blogg och tänker börja med att prova följande:

Beijing-anka
Dumplings
Strimlat fläsk med grönsaker
Inlagda grönsaker
Hot and sour soup

8:37 PM  
Blogger Unknown said...

Oj, det var alla mina favoriträtter!
Jag ska varna dig för att dumplings luktar hemskt äckligt, men är ljuvligt gott, så låt dig inte skrämmas av lukten!

2:18 AM  

Post a Comment

<< Home