Monday, June 12, 2006

Muren och Zhang

Sa har jag da antligen fatt traffa Zhang, i Fatou som visade sig vara en liten somnig men trivsam forort till Bejing. Zhang var en bullrig herre med fast handslag och han gick med mig till en valforsedd restaurang dar jag provade nagot av det godaste jag nagonsin atit. Ja, Du laste ratt - det har var nagot enastaende. Hundkott.

Smaken ar som notkott men sa oandligt mycket morare. Till detta provade jag nagra av de saker Ulrika rekommenderat: hot and sour soup, dumplings och strimlat flask med gronsaker. Zhang blev lite konfunderad over det sistnamnda eftersom han inte riktigt forstod vilka gronsaker som avsags, men bestallde in en ratt jag var mycket nojd med. Vi skoljde ned detta med ett sotsliskigt brannvin och Zhang visade mig hur man spelar mahjong. Det var en oerhort lyckad kvall!

Jag fick ocksa losningen pa gatan med tecknena for Spindelkrok: det star inte Gunnar dar. Kineser kan bara ha namn med tva eller tre tecken i for att ar trottande for ogonen, sa da tog han mitt efternamn. De tva forsta tecknena far man pa nagot satt till spindel och det tredje till krok.

Muren var inte lika stor som jag tankt mig, och visserligen roligare an Forbjudna Staden men anda lite smatrist. Har lite svart att forsta de som sager att detta benrangel till byggnad ar maktig, men visst ar det fantastiskt att de lyckats konstruera en sa lang sak - och som syns fran manen dessutom!

Men tillbaka till Zhang. Det ar en intressant herre: han har principer. En av dem ar om "the way of the Wolf" som han kallade det - att man maste vara hansynslost egoistisk i affarer. Detta ar en princip manga kineser lever efter i och med en valdigt popular bok med samma namn. Det galler att sla sig fram och inte visa nad. Eftersom Zhang sjalv verkar ganska valforsedd med pengar tror jag han vet vad han pratar om.

Imorgon ska vi aka till Lamatemplet, och jag ska traffa Zhang pa eftermiddagen. Mer om detta senare!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home