Sunday, June 04, 2006

Chakrameditation

För några år sedan led jag av en djup depression som satte ordentliga spår i livet. Ja, det var lite som en gammal god vinylskiva som fick sig några ordentliga repor och sedan bara hakade upp sig på samma spår. Jag vandrade som i ett töcken ända tills jag hittade hjälpen - chakrameditation.

Idag sysslar jag inte längre med chakrameditation eftersom jag tycker man bör kunna klara sig i alla fall! Men under den tid jag utförde övningar inom området träffade jag en herre som jag direkt upplevde som mycket pålitlig, Bert Yogson. Denne man utstrålar en enorm kraft och mår aldrig dåligt, vilket smittade av sig på oss kursdeltagare. Bara att vara i närheten av honom gjorde mig hänförd.

Och han är en man med bredd. En doft av orienten kan man få i hans diktkonst Blå Zen, som han beskriver på följande sätt:

BLÅ ZEN är en mix av poesi, andliga dimensioner (bl.a reinkarnation) improvisationsmusik, teater, kroppsspråk, bildspel...


"Poesi som är äldre än 5 sekunder är något föråldrad" är ett begrepp jag myntat i poesikretsar i Stockholm och Malmö. Ibland är den alltså sekundsnabb - jag gör poesi spontant på direkten. Ibland av publiken som poesi-ingrediens!


Onekligen något för mig att tänka på nu när jag snart ska till Orienten själv.

När Bert inte umgås med sin hund Ture Tao Yogson (som likt honom är vegetarian och kärnfrisk) är han ute och gläder människor med föreläsningar, hjälp till självhjälp och poesi. Jag vill slå ett slag för denne glädjespridare, som till skillnad från många andra tänker på sina medmänniskors väl och ve!



Bild på Bert Yogson

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Gunnar. (som medmänniska)

jag blir ganska chockat när jag läser hur Du tror blind på denna man (Bert Yogssson) som vilsleder den människan att tro på reinkarnation och även en återfödelse för människan in i en ny lekamen efter döden. Och spiritsm. Framför allt.

Hear these words from the watchtower (hör av dessa ord fråm vakt tornet: "...So if you ever hear such a "voice", do not be deceived. Reject whatever it says, and echo Jesus' words: "Go away, Satan!" (Matthew 4:10; James 4:7) Do not allow curiosity about the spirit realm to cause you to cause you to become involved with with wicked spirits. Such involvement is called spiritism... Since spiritism brings you under the influence of the demons, resist all its practices regardless of how much fun, or how exciting, they may seem to be. These practices include crystal-ball gazing, use of Ouija-boards, ESP, examining the lines of one hand (palmistry), and astrology..."

jag är skälv skeptisism, så jag vet inte svaret, men jag vet att båda inte ska ha rätt samtidigt, så vem vi tror på tillsammans för alltid? Vittnen av Jehovah (Gud vittne) har så många följare att jag vill att du ska gå med mig och förbjuda Bert! Slut Bert! Var gärna snabbmatskonnässör, men tro rätt!

5:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

"lekamen"? alltså själv gick jag till en mack en gång å frågade "kan jag få tvätta min lekamen i biltvätten" men de tyckte inte jag skulle göra det

peace, danne

8:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

å du gunnar, du är ganska sjuk i huvet alltså. hur fan kan du säga att man ska gå runt och hosta andra i fejan? snacka om att du är äcklig!!!

danne

8:36 PM  
Blogger Gunnar Spindelkrok said...

Jimmi:

Jag är glad att Du ägnar intellektet åt att sprida det Du tror på. Men tyvärr hänvisar Du till Jehovas Vittnes publikationer som inte bevisats vara sanna. Jag tror bara på det jag vet och jag vet inte huruvida Gud finns eller ej, så därför har jag ingen tro. Detsamma gäller vilken musik jag lyssnar på, vilka tavlor jag gillar och vilken artighet jag föredrar, etc. Där krävs bevis. I fallet med Yogson har jag visserligen provat saker vars teorier innehåller obevisbara entiteter (såsom chakras) men effekten var över förväntan. Och han är en trevlig prick.

Danne:

Dig har jag inget till övers för. Du skriver dumheter som visar att Du inte förstått vad jag menar.

3:30 AM  

Post a Comment

<< Home