Friday, June 23, 2006

Varför vi bör vara amoraliska i drömmar

Moral är objektivt. Ett skäl till detta är förstås att det finns saker som andra finner upprörande, och detta är som jag tidigare påpekat objektivt och inte beroende av en viss moral eller kultur, även om det finns de som felaktigt tror är subjektivt.

Mycket av det som är fel är sådant som påverkar andra negativt. Om jag exempelvis spelar rockmusik högt på natten och sedan förolämpar mina grannar å det grövsta, skulle de flesta nog inse att det är fel. Men i drömmen kan jag göra det, och det är det som är pudelns kärna. Ingen far illa av ens de värsta grymheter.

Detta är goda nyheter för exempelvis kriminalvården och de som vill lösa asocialt beteende. Jag vågar rentav påstå att vi har ett behov och en skyldighet att vara amoraliska i drömmar. Om vi inte är det kommer viljan till ett sådant beteende att finnas kvar i det vakna livet eftersom vi har vissa destruktiva tendenser. Så om Du vet att Du drömmer, tveka inte att göra de mest hårresande saker, eftersom Du först då kan bli en riktigt harmonisk människa. Vi måste släppa lös vår ondska i drömmen, så att vi har godheten kvar i det vakna livet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home