Monday, September 25, 2006

Blev Anna Lindh mördad?

Innan Du undrar om jag förespråkar något slags konspirationsteori, vill jag påpeka att frågan i rubriken är rent hypotetisk-filosofisk. Dvs vi vet att Anna blev knivhuggen av Mihailovic och att hon dagen efter tragiskt avled i sviterna av anfallet. Men jag menar att detta knappast kan kallas mord. Istället måste man (även Du) dela upp aktioner av detta slag i tre kategorier:

1. Mord - effekten måste vara omedelbar. Med omedelbar menas alltså att offret dör inom högst några minuter, och på platsen.
2. Frånfälle indirekt orsakat av ont uppsåt - hit kan attentatet mot Lindh räknas, då hon dog flera timmar efteråt.
3. Dråp - en gärningsman tilldelar offret skada, som inte avsiktligen var till för att döda.

En skala av det här slaget skulle lösa många tidigare problem med vårt och andra länders lagar, och se till att gärningsmän får precis de straff de förtjänar. Jag menar att detta slutgiltigt löser problemet och ger uttryck för en objektivt sann lag. Säkerligen håller Du med mig om att så är fallet, och instämmer Du inte i min stolthet över att ha löst ett flertusenårigt filosofiskt problem?



Bild på frånfälle indirekt orsakat av ont uppsåt (2)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home