Wednesday, September 27, 2006

Ofrivillig solidaritet och Strucks funderingar

När jag läser om Tobias Strucks nya satsning Frihetsguiden blir jag lycklig. Det påminner om en ungdomligare Bert Yogson, en man som har en glödande tro på att kunna förändra Sverige till en nattväktarstat, och detta med en andlig lära. Nu är jag visserligen inte riktigt med honom på den punkten eftersom jag tror staten har en roll att spela som en tungt beväpnat fort, och det är vetenskapligt bevisat att det inte finns någon ande. Men hans inställning!

En sak skär dock rejält i mina ögon, orden "frivillig solidaritet". Ett stort problem för många liberaler är att de åberopar något slags naiv lära om viljans frihet och det heliga valet. I själva verket är det ju så att vi i varierande grad är skådeplatser för våra hjärnors uttryck, och i vilken grad man ger uttryck för sina innersta lustar. Solidaritet är precis som glädje något man bara känner utan att kunna kontrollera det. I mitt fall är det en rasande tidvattenvåg av starkaste solidaritet, en brinnande kraft av yttersta godhet som bara rasar över andra människor och befriar dem, glädjer dem, upplyfter dem!

Så Tobias, hjälp gärna människor, men låt mig då och då ge dig av min solidaritet, som sträcker sig så långt som universum tillåter!

6 Comments:

Blogger Tobias Struck said...

Gunnar. Klart att jag låter dig ge mig av din solidaritet, Gunnar. Det är ju det jag menar med att den skall vara frivillig: Du skall inte tvingas att dela med dig av staten, utan dela med dig till den du vill!

Anden kan inte bevisas fysiskt, eftersom den inte är fysisk. Anden bevisas genom sin upplevelse och sina verkningar: Jag tar ett intiativ, jag bryter ett mönster, jag samlar förnuft, jag trotsar mitt förnuft, jag upplever förändringar i mitt psyke och min kropp. Därför finns jag som ande, inte bara kroppen som jag färdas i som en vagn.

3:26 PM  
Blogger Gunnar Spindelkrok said...

"Jag tar ett intiativ, jag bryter ett mönster, jag samlar förnuft, jag trotsar mitt förnuft, jag upplever förändringar i mitt psyke och min kropp."

Javisst gör Du det, men är inte detta helt enkelt en grupp synapser i hjärnan som påverkar en annan grupp synapser?

8:01 PM  
Blogger Tobias Struck said...

This comment has been removed by a blog administrator.

8:05 AM  
Blogger Tobias Struck said...

Gunnar. Vem upplever dessa kedjereaktioners konsekvenser genom sinnenas reflektion? Vem bryter kedjan och vänder trenden? Vem, Arjuna? Är du inte rädd för att ta upp svärdet bara?

Du tar upp svärdet. Du är den enda som säger "jag" om dig. Du beslutar dig och du utför. Låt aldrig någon annan ta ditt initiativ, om du vet att du behöver ta det själv för din lyckas skull.

Jaget ser sig självt som i en spegel genom kroppen. Det förleder medvetandet. Men du är inte "Gunnar", som du ser för din inre syn när du säger "jag". Du är den som ser "Gunnar" för sin inre syn - och du är den som säger "det är jag". Men du ljuger ju!

Om du tror att jag kan lära dig något, så föreslår jag att du går min brevkurs. Den är ett år lång. Du får e-posta mig så ofta du vill. Och jag kommer att svara på alla dina brev. Kursen lär dig också om vår underbara meditation egosolen som jag och Ylva använder varje kväll.

Nykterhet är absolut inte ett krav. Syftet är att bli stark i själen och kroppen.

Priset är 200 kronor i månaden under 12 månader.

8:08 AM  
Blogger Gunnar Spindelkrok said...

Tack för erbjudandet om Din kurs, Tobias, men jag tror andra behöver den bättre. Själv har jag fullt upp med att hjälpa andra, eftersom jag är så lycklig.

Förvisso är Gunnar bara en abstraktion, en samling av många olika delsystem i hjärnan som sedan skapar upplevelsen av mig. Detta är jag klar över. Men jag ser fortfarande inte hur anden kommer in i allt detta. Filosofen Daniel Dennett menar att det vi uppfattar som medvetandetillstånd är synonymt med funktionella tillstånd hos hjärnan, och det är en syn jag delar.

11:25 PM  
Blogger Tobias Struck said...

Gunnar. Det glädjer mig att du är lycklig.

Du skriver: "Förvisso är Gunnar bara en abstraktion, en samling av många olika delsystem i hjärnan som sedan skapar upplevelsen av mig. Detta är jag klar över. Men jag ser fortfarande inte hur anden kommer in i allt detta".

Så en upplevelse skapas. Men vem upplever upplevelsen? Det är anden. Det är du: Guden i maskinen.

Det krävs en invigning för att förstå. I det gamla Egypten företogs denna invigning under pyramiden. Initianden gick genom eld och vatten - rent bokstavligt. Han fick även ligga under jord tre dygn. Vår invigning är via brev, men kan ha väl så dramatiska konsekvenser. Därför pressar vi aldrig någon att delta. Så jag låter saken bero vid att vi har ett spännande utbyte av idéer genom vårt bloggande :).

11:51 PM  

Post a Comment

<< Home