Sunday, December 10, 2006

Vägen till lycka går genom drömmar

Jag har vid flera tillfällen påpekat hur lycklig jag är, och vilket av att jag sprider lycka till andra. Men en fråga som förstås dykt upp hos vänner och bekanta är frågan: Vilka tips vill du ge till oss som vill bli lyckliga? Vad bör vi göra?

Svaret är enkelt: Sträva efter att göra ditt vakna liv lika absurt som dina nattliga drömmar!

Låt mig ge ett exempel på en dröm jag hade under min ungdomstid, när livet tedde sig nattsvart och mina blotta försök att få en blund i ögonen för de mesta slutade i fiasko:

Jag gick längs en flod när jag hörde vackert orgelspel från himlen. En person ropade exalterat:
- Du ska opereras till himlen!

Ett operationsbord rullades fram och kirurgerna började arbeta på mig utan att jag kände någon smärta. Man tog ut apelsiner, päron och potatisar, och sade konstant:
- I sanning naturens håvor som herren Gud framställer!

Plötsligt var jag så i himlen. Gud och hans härskaror riktade sina vapen mot mig och Gud sade:
- Jag abdikerar! Nu är du Gud, "spindel"!

Oändliga mängder av lyckogudinnor kom fram och började tillfredsställa mig, medan flöjtspelande munkar ropade "Krishna och Spindelkrok är ett! Deras myriader av manifestationer visar sig i världens fortskridande och karmas slutliga nedbrytning!"

Jag började så styra världen, förändrade naturlagar och gick åt så det stod det väldiga till. Plötsligt satt jag i en gammal mans kök och diskuterade Freuds samlade verk.
- Du trodde att du var Gud, sa du, sade mannen. Han rökte eftertänksamt på din pipa.
- Det där visar att du fortfarande är rädd för din sexualitet.

Utanför fönstret såg jag en representant för socialdemokraterna komma gående. På hans rygg stod det "MAKT". Han utstötte gurglande läten och sade något på ett främmande språk som jag inte kunnat placera.


Absurt! Naturligtvis! Men denna svulstiga beskrivning letade sig in i mitt hjärta och blev sedan visionen av vad jag vill bli och sträva efter. Tyvärr är inte min tillvaro riktigt så bizarr som jag skrivit ovan, men lyckogudinnorna, de goda samtalen, ilskan mot socialdemokraterna och mycket annat i mitt liv har hämtat inspiration från denna och liknande drömmar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home