Monday, October 23, 2006

Lycka!

En bok av Dalai Lama har titeln Lycka! Det är ett tillstånd jag i stort sett alltid befinner mig i, och för att ta upp några av de senaste orsakerna:

  • Tobias Struck har dedikerat en vackert naturromantisk och sorgsen dikt till mig, som han lagt upp på sin blogg. För att uttrycka mig anglosaxiskt så är jag hedrad bortom tro! Tack Tobias.
  • Kiosken i min närhet har bytt ägare, denna gång till en man som vet precis vad jag vill ha, och aldrig säger sarkastiska saker om det. Han har också många intressanta saker att berätta om krig i Libanon m.m.
  • Två unga galanta damer har uttryckt intresse för mig. En av dem är så vidunderligt skön att jag inte kan göra mycket annat än att vakna med ett leende på läpparna.
  • Jag, Sven och Anders åt den vidunderligaste brakmiddag igår bestående av Biff á la Lindström, kanderad svartrot, kantarellstuvning, rödvinssås, bakad potatis, nybakat grekiskt lantbröd och en härlig Rutherford Hill från 2001.
  • Jag har träffat ett språkgeni vid namn Vladimir, som jag haft långa och intressanta diskussioner med. Vladimir är lite excentrisk och en kedjerökare av rang, men han delar gärna med sig av sina kunskaper.


Med detta hoppas jag inspirera Dig, kära läsare, så att även Du får uppleva en härlig och bekymmerslös tillvaro.

1 Comments:

Blogger Tobias Struck said...

Gunnar. Det låter bra. Själv har jag alltid dragits till udda karaktärer med mycket att berätta. Minns sommaren 2001. Det var efter en skilsmässa, så jag tog ofta pauser från allt hedervärt och samlat beteende. Sådana pauser företog jag lämpligtvis i min nyazeeländske väns kök.

Jag satt på köksbänken och rökte cigaretterna som han rullade till mig samt drack från ölen som vi hade fyllt kylen med. Så kan ingen leva länge med framgång, och nuförtiden är jag en renlevnadsman. Men inte ångrar jag de där stunderna.

Långlivad lycka tarvar planering - men det är i kraften av hängivelsen som lyckan utvinns ur nuet. Tiden försvann i Jeffs kök. Om hans karaktär kan sägas både mörkt och ljust, till det ljusa hör våra samtal om böcker, filmer och hans uppväxt bland hårdkokta katoliker.

Nuförtiden har jag en lycklig samvaro med mina barn, min flickvän och vår hund - en klassisk bild av lycka. Dock, utan att den fylldes av vår direkta humor och respekt för allas olikheter, hade bilden krackelerat. Jag tror att ett öppet sinne mäter lycka i pulsen hos en utvecklingsprocess.

11:39 PM  

Post a Comment

<< Home