Thursday, October 12, 2006

Alliansen, svampindustrin och Stålborg Sverige

Nu när glädjeyran över valet börjat lägga sig och vår vänsterinriktade press likt gamar riktar in sig på i övrigt förträffliga ministrar, är det dags att titta lite på var systemskiftet är som mest pressande. I den hårda konkurrensen i dagens värld måste varje land ha många komparativa fördelar. Det har förvisso redan Sverige. Men vad kan vi göra bättre?

Mitt svar på detta är att kraftfullt utveckla svampindustrin. Sverige ska bli känt som stålborgen som exporterar den mest väldoftande och läckra svamp. Här kan vi dels fungera som ett exportcentrum för Asien och deras shiitake, men också för Sydeuropa och kejsarflugsvampen, våra nordiska grannländer och soppen. Dessutom finns det all anledning i världen att börja utveckla nya maträtter. Riskor, kremlor, musseroner och rentav röksvampar kan alla lagas till och komplettera kantarellen, denna något överskattade trotjänare som ändå förgyller grytor, sallader och pajer. Och champinjonen, denna härliga svamp, behöver vi inte ens nämna! Aah!

Jag drömmer om en framtid när svamp alltid finns på bordet, där vår husmanskost har förädlats till den grad att fransmännen reser hit i klungor för att studera det enastående superba nordiska köket. Jag tänker mig potatismos med köttsaft, underbar svampstuvning med champinjoner och blodriska, och mört kött stekt med en topping av haricots verts. Detta sköljs sedan ned med ett utsökt kaliforniskt vin, och lyckan är gjord.

Allt detta är möjligt, och kommer att vara en del av Stålborg Sverige. Jag är beredd. Jag hoppas Fredrik är det. Är Du?

1 Comments:

Blogger puterman said...

Jag är redo!

2:23 AM  

Post a Comment

<< Home