Monday, January 08, 2007

Bloggenkät

Det här var en mycket trevlig sak jag såg på Älskade Beijing, och jag tänkte att jag skulle ge min version.

1. Hur länge har du bloggat?

Jag började med min blogg i maj förra året, en kväll efter att först ha skådat den vackraste solnedgång och sedan gått hem och hört Göran Persson på radion. Jag förstod att något måste göras.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
 
Jag hade ingen bild av bloggar, men däremot uppfattningen att jag skulle kunna vara bäst!

3. Vilken var den första bloggen du förälskade dig i?

Jag har inte förälskat mig i någon blogg, men Ulrikas eminenta blogg Älskade Beijing gladde och inspirerade. Jag gillar också Tobias Strucks blogg.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Åh, jag är nöjd. Jag skrev om den grövsta förnedring, staty på Christer Glenning och lite annat. När jag ser det där tänker jag ofta: vilket rikt inre liv jag har. Där trängs granskogens doft med den lätta ozonlukten ovanför en stark transformator, där finns galanta damer och de mest rationella herrar.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

Jag läser närmare 250 bloggar om dagen.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Lite fifty-fifty. Jag läser allt från Spännars blogg till Kulturbloggen.

7. Nämn en blogg (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Min senaste upptäkt: Paig Saghamullit. Han är så olik han kan bli mig men jag njuter av hans stringenta iakttagelseförmåga och hårda ord.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Copyriot. Svulstig i stilen, känslen av att vi har ett stort uppdrag, och en sprudlande energi.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Mina vänner älskar den och ringer ofta för att fråga om jag inte skrivit något nytt (Anders gillar inte RSS-läsare och Mattias vet inte vad det är). Sara och Charlotta läser den som en form av terapi.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Absolut. Anders säger ofta saker som "det här är så typiskt dig, Gunnar".

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Jag har hittat en gräns till toalett och sovrum, om man ska uttrycka sig lite burleskt. Ofta har jag velat berätta lite om mina härliga känslor och ypperliga kärleksliv, men det får vika på foten.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Mitt stora intresse för Merklinjärnvägar. Jag kan inte riktigt svara på varför.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Inte alls, alla som känner mig gillar mig.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja, oh ja! Man förstår mycket bättre hur en person tänker när man läser dennes blogg. Säkerligen håller Du med mig om att så är fallet.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Tyvärr inte. Dock har jag påverkat människor IRL att börja blogga.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Bara om de själva är osäkra. Om de blir ledsna av kommentarer man skriver, exempelvis. Sådana personer bör få hjälp.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Åh, inte alls. Jag blir inte lätt sårad. Däremot blev jag lite konfunderad (och road) över Thomas Palms vurm för växthuseffekten (se inlägget Köpfest nedan). Han tror tydligen att forskareliten i stort sett är inne på hans tillväxtfientliga bana, vilket jag skrattade så mycket åt en sen kväll att jag nästan fick ont i magen.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

En gång sårade jag min vän Stig genom en oklarhet, men det är också det enda. Jag står för allt jag säger och menar att om man sagt A, får man säga B.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?

Vad skulle de vara? Kanske att jag inte bloggat tillräckligt mycket, men jag föredrar kvalitet framför kvantitet.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Jag försöker förbättra mig själv, dag för dag. Troligen är jag ännu lyckligare och storartad!

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som påverkar varandra?

När Stålborg Sverige blir verklighet kommer vi att få se ett exempel på hur en blogg förändrat världens historia!

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Att jag fått uttrycka min glädje över livet och träffa intressanta människor nätledes!

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Jag har fått lära mig om vad andra tycker - allt från den finaste text till grövsta dumhet.

24. Nämn fem bloggare som du vill ska svara på enkäten. 

Den som känner sig hågad må ta upp stafettpinnen - och det får gärna vara fler än fem.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Appropå att jag blir omnämnd för inlägg i en tidigare tråd. Här har du en annan vinkling på det där med köpfest:
http://klimatfakta.com/2007/01/07/bli-miljovan-genom-att-leva-slosaktigt/

5:42 AM  
Blogger Paig Saghamullit said...

I saw internet traffic from your site to my blog. What is this?

5:46 PM  
Blogger Gunnar Spindelkrok said...

Paig: It's my (Gunnar Spindelkrok's), blog! I'm so happy to see you commenting here and I would like to translate it into English for you, but right now I think there is a greater need for me to write in Swedish.

11:24 PM  
Blogger Paig Saghamullit said...

OK but what do you write about me?

1:38 AM  
Blogger Gunnar Spindelkrok said...

Oh. "He is as different as you get from me, but I truly enjoy this stringent perceptibility and harsh words."

3:36 PM  
Blogger Paig Saghamullit said...

I see but I'm not saying harsh words, just what needs to be said. Friends complain about this but why I should just accept bad things? I speak up and that's good.

8:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

kisses paig and gunnar...

5:00 AM  

Post a Comment

<< Home