Saturday, February 03, 2007

Bloggmobbningen av Tobias Struck

När Tobias Struck ger sig in i bloggdiskussionerna (och han är flitigt förekommande!) dyker med jämna mellanrum diverse löst folk upp och kallar honom "galen", "psykopat", "schizofren" eller säger att han inte har "alla skruvar fastsatta" (om jag minns rätt). Troligen har han nu tröttnat på detta och därför publicerat ett inlägg om hur det är att vara en outsider.

Detta fick mig att tänka på hur jag själv blivit bemött. Jag har av mina motståndare givits följande epitet:

  • Galning
  • "Tok som kläcker ur sig språkligt svulstiga utsagor av den mest bisarra karaktär"
  • "Jävla idiot"
  • "Svampfjant" (faktiskt, för att angripa professionen och intresset mykologi)
  • Sorglig företrädare för Sveriges intellektuella bakvatten


Men, för att kompensera, vill jag också berätta om de goda ord som lagts om mig (och som fortsätter dominera min tillvaro):

  • "Stålhårt manlig, men ändå med ett hjärta av guld" (Sara i förrgår)
  • "Snygg och väldigt ungdomlig trots sin ålder"
  • "Vetenskaplig ut i fingerspetsarna"
  • "Ett djupt analytiskt sinne, gnistrande intelligens, vältalig - kort sagt, en av de största talangerna jag träffat"
  • "Jävligt rolig och filosofisk"
  • "En man jag tagit djupt intryck av, och hoppas kunna lära mig mer av"


Tänk på det nästa gång Du blir kallad galning. Du tillhör avantgardet, den grupp som kommer att ta över och bli störst. En dag kommer hyllningarna och då kan Du skratta åt alla dumheter folk sagt åt Dig.

1 Comments:

Blogger Tobias Struck said...

Gunnar. Jag tror att du har rätt. Som väl är så har jag människor som älskar mig runt mig. Annars tror jag att jag hade blivit litet egendomlig av alla påhopp. Ibland när jag går och lägger mig är jag sorgsen av den intellektuella ensamheten på internet. Men jag är aldrig missnöjd med min arbetsinsats. En del verkar dessutom ha fått för sig att jag lever på mitt skrivande och har rika uppdragsgivare. Jotack, det hade varit fint. Men jag tror på mina idéer 100 %. Så jag har egentligen inget val: Tala även om det blir min död - eller tiga och dö av skam över min feghet.

3:52 AM  

Post a Comment

<< Home