Thursday, March 29, 2007

Effektivitetens och rationalitetens triumf

En dag när jag drack en kopp thé och lade ett puzzle, drömde jag mig bort en aning och funderade på den underbara destruktiviteten igen. Som jag tidigare påpekat är en grundläggande destruktivitet nödvändig för att stark kreativitet ska kunna bryta fram och omskapa världen. En vacker metafor för detta är slakten. Genom att använda våld mot djur, som uppstod tidigare i evolutionen och därmed inte kan göra anspråk på samma rättigheter som det nya stjärnskottet människan, skapar vi sedan matvaror av de härligaste slag - rullader, skinka, korv, biff, köttfärs, paté, gåslever - som vi äter upp under stor njutning. Förutom smaken kan vi känna ett lätt rus över vår kontroll över resten av naturen. Läsaren krusar säkert läpparna över denna härlighet, och funderar på vad en sammankoppling med detta och modern vetenskap kan göra?

Ett av svaren, som jag för övrigt finner stor skönhet i, är svintorn. Denna makalösa anordning består av 622 meter höga torn där man producerar svin en masse. Tornen är självförsörjande och på de övre våningarna finns dammar för fisk som sedan blir mat åt svinen. För närvarande ska man alltså bygga upp 76 sådana torn för att kunna föda stora delar av Europa. Tanken svindlar!

Läs mer här om svintornen i Holland

Tänk Dig att dessa torn tar bort svältproblemen i världen, och människor kan äta så mycket kött de önskar. Vad ska vänstern då hitta på för anledning att göra världen sämre? Växthusteorin är ju sedan länge borta ur leken och förfäktas bara av ett litet antal s.k. "alarmister" som resten av forskarvärlden skrattar åt. Min tro på människan är dock stark. Jag tror att vänstern kommer att erkänna sina fel och börja festa på allt gott kött, precis som vi andra!

En sak bekymrar mig dock. Dessa svintorn kommer bara människan indirekt till del genom köttet som produceras där. Men när nu svinen får sin mat producerad i tornen, borde inte människor i sin tur också kunna få sin mat direkt i tornen, så att säga? Borde de inte bli 200 meter högre så att företag kan ha sina kontor på de översta våningarna? Det skulle vara en vacker symbios med de andra delarna i näringskedjan, och en fin symbol för det faktum att vi evolutionärt sett så att säga är skapelsens krona. Säkerligen håller Du med mig om att så är fallet.



Bild på svintorn

0 Comments:

Post a Comment

<< Home