Wednesday, April 18, 2007

Hur man undviker framtida våldsbrott

Igår infann sig en stor sorg när jag insett vad som hade inträffat i USA. Jag läste så på morgonkvisten följande i DN:

"Han var alltid så tyst och sa aldrig någonting. När några av oss försökte att vara trevliga mot honom för att locka fram honom ur skalet så svarade han aldrig. Så här i efterhand så kan man se hur han passade in i bilden av en 'skolskjutare'", skrev en av Chos tidigare klasskamrater på en hemsida."


Det är just det - bilden av en skolskjutare. FBI har s.k. gärningsmannaprofiler och jag menar att polisen såväl i USA som i Sverige borde ha galningprofiler, där man utifrån ett antal parametrar kan räkna ut hur trolig exempelvis en skol- eller caféskjutning kommer att bli. Finner man då att sannolikheten är för stor tar man in den misstänkte och hjälper denne ta bort tendensen. Vi kan inte vara för mjäkiga i detta sammanhang utan måste satsa på tung beteendeförändring. Säkerligen håller Du med mig om att så är fallet.

Hade detta system funnits hade inte gårdagens tragedi inträffat.

(Nu åker jag till Danmark några dagar.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home