Saturday, May 26, 2007

Mitt glamourösa liv

Ulrika ställer på sin blogg en berättigad fråga:

Varför är människor som talar mycket om glamour oftast så otroligt oglamourösa, medan de som verkligen lever glamourösa liv ser sig själva som vem som helst?


Sedan påpekar hon att hennes eget liv är "sådär". Nu kanske jag också borde säga så för formens skull, men låt Er inte bedras! Mitt liv är annat än oglamouröst! I själva verket lever jag ett liv som är så fyllt av glamour att jag inte vet hur mycket jag bör krusa mina läppar för att visa att jag njuter av detta faktum. Mitt liv är nämligen fyllt av det härligaste innehåll:

  • Sara och Charlotta. Sara är en fornnordisk, germansk skönhet - en valkyria med stor barm, breda höfter och mjuka former som skulle locka vilka unga hanar som helst - men hon är min, och det med besked! Hennes blonda, svallande hår rör sig som böljande vågor när vi är ute och går, och min manlighet kunde inte sättas mer i relief av denna underbara, svällande femininitet! Charlotta, en chokladbrun skönhet ursprungligen från Chile, äger inte samma former, men ett underbart ansikte och en elegans som ingen annan representant för kvinnosläktet torde uppvisa. De klär sig båda formidabelt, och behagar mig utan gräns eller avundsjuka. Jag får lust att brista ut i klingande skaldekonst när jag är med dem, och deras utseendemässiga skillnader är som den vackraste "ying-yang"-symbol.
  • Görans kokkonst. Göran är visserkligen inte kock, men han är en välkommen gäst i huset som lagar de läckraste rätter när vi alla är samlade. Han gör grekisk mat som en infödd, skapar en fusion av svenskt och thailändskt, och håller nu på att lära sig göra libanesisk meze! Många gånger har jag prisat Görans matlagning, men som den blygsamme man han är säger han alltid bara att han "håller på att lära sig". Vilken storhet, och vilken glamour!
  • Intellektuell samvaro När "gänget" samlats - Göran, Anders, Sven, Mattias m.fl. - är det dags för samkväm som gläder hjärna som hjärta. Mina vänner talar alla mer eller mindre en lärd svenska vars blotta meningsuppbyggnad ger ilningar av vällust, och när de talar är det teorier på hög nivå. Vi talar om allt från kosmologi till kvantmekanik, teologiska spörsmål om olika traditioners änglasyn till hur en traktormotor är uppbyggd.
  • Mina resor - en resa till Svegs nationalpark är för mig lika härlig som mina resor till Prag, Warsawa, Paris eller Madrid. Jag åker några gånger per år (förra året rentav till Orienten!), tittar runt och suger i mig främmande seder, bruk och språk! Utan att bre på om detta för andra njuter jag av andra platsers atmosfär, arkitektoniska detaljer och gästvänlighet. Men vad kan andra länder och städer ändå sätta emot Svea rikes natur, där björkskogar bjuder skugga och granar på fjäll visar på en hård värld med björnar, renar och ripor? Jag ser ett norrsken och förundras, jag ser glittret i en sjö en vårmorgon och känner mig borta i evighetskänslor.


Så, det är mitt liv - fyllt av glamour, och alldeles underbart!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home